از مهم ترین وظایف تبلیغات این است که لیبل بسته بندی را در ذهن مخاطب ماندگار کند. لازم است که یک لیبل بسته بندی بطور واضح در قفسه فروشگاه قابل تشخیص باشد و بتوان به آسانی آن را از بقیه مصولا تشخیص داد. نکته بسیار مهم این است که بسته بندی باید سریع در بین محصولات نظر مخاطب را جلب کند، چرا که انگیزه و جذبه ای که بسته بندی در مخاطب ایجاد میکند، بر تصمیمی که خریدار میگیرد بسیار موثر است. امروزه ذهن مخاطب تحت تاثیر بمب باران های گهی های مختلف قراردارد. بسته باید نظر مخاطب را بخود جلب کند، به طوری که خریدار محصول موردنظر خود را فورا بیابد، زیرا در غیراین صورت به مارک مشابه آن مراجعه خواهد کرد.
از طرف دیگر یک لیبل بسته بندیخوب نه تنها باید در نقش یک فروشنده ساکت باشد بلکه باید ویژگیهای آن به گونهای باشد که خریدار آن را بیاد بسپارد و برای خریدهای مکرر بعدی در نظر بگیرد. در اینجا گرافیک لیبل بسته بندی بیش از هر قسمت دیگر اهمیت می یابد. بسته ای که خوب طراحی شده باشد، اقتصادی ترین شیوه افزایش فروش است. شاید بتوان تبلیغات را در سادهترین تعریف، نوع اعلان عمومی برشمرد. بخش مهمی از هدف تبلیغات، آگاه کردن مردم نسبت به تولیدات تازه است.
لیبل بسته بندی باید خصوصیات و ویژگی شاخص هر کالا را بطور دقیق روی آن بنویسد تا مشتری موقع خرید محصول به باز کردن بسته بندی و دیدن کالا نداشته باشد و با مطالعه آن ویژگی های محصول برایش معلوم شود تا در صورت نیاز آن را خریداری کند.در واقع می توان گفت که نوعی تابلوی راهنما برای محصولات است.بنابراین یکی از منافعی که لیبل بسته بندی دارد اطلاع رسانی دقیق درباره محتوی بسته است.
به طور کلی لیبل بستهبندی دارای ۴ وظیفه اصلی میباشد:
شرکت هایی که میخواهند محصول جدیدی ارایه کنند بایداین نکته را در ذهن داشته باشند که اگر برداشت دقیقی از گروه هدف (مشتری) در ذهن داشته باشند به طور قطع افزایش تولید و سود زیادی از آن کسب میکنند.
- بستهبندی خوب نیمی از فروش خود را از قبل کرده است.
شیوه ثبت اطلاعات لیبل بسته بندی ، به دقت و ظریف کاری بسیار زیادی نیاز دارد، انواع گوناگونی از تخصص ها را در میگیرد و در روح و روان و فکر و اندیشه شخص نفوذ میکند.این لیبل مستقیما از زمان، تکنولوژی و فرهنگ اثر میگیرد و مانند محتوی، خود تاریخ انقضایی را دنبال خود میکشد. به همین دلیل است که لیبل بستهبندیکالاها، هر چند وقت یکبار، با تحول فناوری جدیدیا شناخت رنگ های جدید متحول میشوند.
لیبل بستهبندی علاوه بر امکان جابجایی، با خلاقیت میتواند در زمینههای فنی، هنری و ارتباطی، محصول را برای بازار جذاب و امکان مورد توجه گرفتن آن را فراهم میکند و از این نظر بین کالا و مصرف کننده ارتباط محکمی ایجاد میکند، کمتر پدیدهای ارتباطی مثل بستهبندی، دو خصلت جذابیت فردی و اجتماعی را هم زمان باهم دارا میباشد. در تعریفی سیستماتیک، لیبل بستهبندیرا میتوان کاوری از یک سیستم در نظر گرفت که محصول نامیده میشود و محصول دانشی است که در یک شی خلاصه شده است. از طرف دیگر هر سیستمی که محتوای دانش است به ناچار دارای دو نوع پوشش نیز میباشد: یکی پوشش حفاظتی و دیگری پوشش ارتباطی، اطلاعاتی.عملکرد بستهبندی
شیوه ثبت اطلاعات لیبل بسته بندی ، به دقت و ظریف کاری بسیار زیادی نیاز دارد، انواع گوناگونی از تخصص ها را در میگیرد و در روح و روان و فکر و اندیشه شخص نفوذ میکند.این لیبل مستقیما از زمان، تکنولوژی و فرهنگ اثر میگیرد و مانند محتوی، خود تاریخ انقضایی را دنبال خود میکشد. به همین دلیل است که لیبل بستهبندیکالاها، هر چند وقت یکبار، با تحول فناوری جدیدیا شناخت رنگ های جدید متحول میشوند.
لیبل بستهبندی علاوه بر امکان جابجایی، با خلاقیت میتواند در زمینههای فنی، هنری و ارتباطی، محصول را برای بازار جذاب و امکان مورد توجه گرفتن آن را فراهم میکند و از این نظر بین کالا و مصرف کننده ارتباط محکمی ایجاد میکند، کمتر پدیدهای ارتباطی مثل بستهبندی، دو خصلت جذابیت فردی و اجتماعی را هم زمان باهم دارا میباشد. در تعریفی سیستماتیک، لیبل بستهبندیرا میتوان کاوری از یک سیستم در نظر گرفت که محصول نامیده میشود و محصول دانشی است که در یک شی خلاصه شده است. از طرف دیگر هر سیستمی که محتوای دانش است به ناچار دارای دو نوع پوشش نیز میباشد: یکی پوشش حفاظتی و دیگری پوشش ارتباطی، اطلاعاتی.عملکرد بستهبندی
به طور کلی لیبل بستهبندی دارای ۴ عملکرد و یا وظیفه اصلی است:
تولید کنندگانی که در صدد طراحی و تهیه محصول جدیدی هستند باید به این نکته توجه کنند که اگر برداشت دقیقی از گروه هدف (مشتری) در ذهن داشته باشد مطمئنا شاهد رشد تولید و سود ناشی از آن میشوند.
- بستهبندی خوب نیمی از فروش خود را از قبل کرده است.
بسیاری از مواد غیرغذایی بسته بندی مورد استفاده از مواد سخت تهیه می شود که روکش آن به داخل جعبه تا می شود و می توان آن را در گوشه ای نگاهداری کرد. اشکال لیبل بسته بندی سخت نیز شامل صندوق، بطری های شیشه ای و قوطی های فلزی است. درباره تاریخچه بسته بندی به شیوه منعطف باید گفت که برای نخستین بار چینی ها از این روش استفاده کردند. آنها در اوایل قرن اول قبل از میلاد، از برگ درخت توت برای بسته بندی کردن غذا استفاده می کردند. طی قرن های بعد چینی ها این روش را توسعه بخشیدند و تکنیک های لیبل بسته بندی کاغذی را اصلاح کردند. به تدریج این شیوه بسته بندی به دیگر نقاط آسیا و اروپا انتقال یافت. در سال ۱۳۱۰ میلادی بسته بندی کاغذی وارد انگلستان شد و در سال ۱۶۹۰ به پنسیلوانیا در آمریکا رسید. گام مهم برای استفاده از کاغذ در بسته بندی ها نخستین بار با تولید پاکت برداشته شد. پاکت های کاغذی تجاری برای اولین بار در سال ۱۸۴۴ در بریستول انگلستان به تولید انبوه رسید. مدت کوتاهی بعد و در سال ،۱۸۵۴ «فرانسیس وول» ماشین ساخت پاکت را در آمریکا اختراع کرد. پیشرفت های بیشتر طی دهه ۱۸۷۰ رخ داد که شامل تولید پاکت های کاغذی چسبی و تاشو در انواع مختلف می شد که تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرند. در سال ۱۹۰۵ تولید ماشینی پاکت های کاغذی چاپی به صورت اتوماتیک درآمد. دیگر استفاده مهم از کاغذ، ساخت جعبه مقوایی بود که از آن برای بسته بندی حبوبات استفاده می شد. نخستین کارتن کاغذی- اغلب به عنوان لیبل بستهکاغذی نازک نامیده می شد- در سال ۱۸۱۷ در انگلستان و ۲۰۰ سال پس از چینی ها که جعبه کاغذی یا مقوایی را اختراع کردند به تولید رسید.