هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

مزیت حافظه های هولوگرافیکی

برتری حافظه های هولوگرافیکی

  • نخستین و در عین حال با اهمیت ترین مزیت این حافظه های هولوگرافیک، دریافت کل صفحه به صورت یکجا (و نه به شکل ترتیبی و تناوبی) است.
  •  ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالا به گونه ای که ذخیره حدود یک ترابایت اطلاعات در یک دانه شکر امکان پذیر میشود.
  • سرعت انتقال داده ها و امکان دادن تنظیمات شخصی سازی شده (انتقال با سرعت 1تا10 گیگابایت در ثانیه)
  • ذخیره اطلاعات به صورت تناوبی(همانند سایر حافظه ها) صورت نمیپذیرد و قابلیت خواندن و بازیابی اطلاعات را به طور موازی دارد.

 

نقش هولوگرافیک در ذخیره سازی

امروزه تقریبا تمام اطلاعات به وسیله کامپیوتر ذخیره و پردازش می شوند. انفجار حجم اطلاعات احتیاج به افزایش سرعت و حجم ذخیره‌سازی و در عین حال کاهش اندازه مدیوم ثبت دارد.در روش‌های متداول ذخیره سازی مغناطیسی(Magnetic) و نوری(Optical)  هر بیت در سطح مدیوم ذخیره می شود که بسیار کم ظرفیت هستند و یا اینکه پردازش حجم وسیع تری از اطلاعات برایشان سخت و پیچیده است. درحالی که در ذخیره سازی به روش هولوگرافیک،  از نظر حجم و ظرفیت بسیار کارامد، و از نظر هزینه ای مقرون به صرفه است. این روش به علت مزایای ذکر شده تبدیل به حوزه وسیع تحقیقاتی در فناوری شده است.
ثبت اطلاعات و ذخیره سازی داده ها در مدیوم ثبت همانند ثبت تصاویر هولوگرافیک است.در تکنیک ثبت تصاویر سه بعدی، تصویر به صورت اختلاف منظر در دید(پارالاکس)  بازسازی می شود که با تغییر زوایه، تغییر در منظر تصویر خواهیم داشت که به وسیله دو پارامتر فاز و دامنه ی نور که توسط پرتوهای حاصل از لیزر فراهم می شود، ثبت می شود. حافظه های هولوگرافیک نیز با همین تکنیک، به صورت دیجیتال اطلاعات را در عمق مدیوم ثبت می کند.

کارت اعتباری هولوگرافی تجاری چیست؟

کارت های اعتباری هولوگرافی تجاری

اضافه کردن هولوگرافی   به یک کارت اعتباری از جعل و تقلب نسبت به آن جلوگیری میکند.متون با ورقه های نقره و شفاف متالیک پوشانده شده و از محو شدگی محافظت میگردند .همه چاپ ها باید عالی و بینظیر باشند .برای اینکه از نظر امنیت بیشتر مورد مطمین شویم علامت تجاری نیز ثبت میشود و نشان هولوگرام فقط ویژه شرکت شما خواهد شد.کارت اعتباری با طرح های از قبل ثبت شده وجود دارند و میتوان آن را تهیه کرد .

انتخاب کارت اعتباری هولوگرافی

کارت هایی با هولوگرام سطحی نیازی به افزودن لایه ای به آن ندارد و مقرون به صرفه می باشند .برای چاپ بهتر اطلاعات لازم است نوشته ها 8/1 اینچ دورتر از لبه ی ورقه ها باشند.این ورقه های فلزی عمر نوشته های چاپی بر روی کارت ها را کاهش می دهند .
کارت هایی با هولوگرام های برجسته نوار واضحی در اطراف ورقه های آلومینیومی دارند .این نوارهای اطراف نوشته ها مانع از کاهش عمر نوشته های کارت های اعتباری می شود ،هم چنین چاپ های متالیک نقره ای نوشته را جذاب تر و منحصر به فرد می کند .جوهر های رنگی ymc باعث می شود هولوگرام رنگی به نظر برسد .
کارت های مرکب ماندگاری بیش تری از پلیمرهای پلاستیکی pvcدارند .این کارت ها معمولا در گردشگاه های هوایی که در معرض هوا قرار دارند ،استفاده می شوند .چاپ نشان ها بر روی کارت ها امنیت ایجاد می کند .برای امنیت بیش تر ،نشان تجاری هولوگرام ثبت می گردد تا مشخص شود این نشان تنها به شما و شرکت شما تعلق دارد .

هولوگرافی یعنی چه ؟

مفهوم هولوگرافی

 دنیس گابور پایه گذار علم  هولوگرافی میباشد .او در سال 1947 بر روی پروژه افزایش دقت میکروسکوپ الکترونی فعالیت میکرد، توانست این کشف مهم را به نام خود به ثبت برساند و در سال 1971 برای این کشف بزرگ جایزه نوبل دریافت کرد .یافته های وی به ناچار تا اوایل سال 1960 تا هنگام پرتو لیزر عقب انداخته شد. پس از این تاریخ دو دانشمند به نامهای لایت ( Emmett Leith ) و اپاتنیکس ( Juris Upatnieks ) از ایالات متحده آمریکا و یوک ( Yuri Dennis Yuk ) از روسیه کاملا جدا از هم روش های جدیدی  را با بهره گیری از نور لیزر در ساخت هولوگرام به صورت مدرن امروزی کشف کردند .

هولوگرام چگونه ساخته می شود

آنچه که بعنوان هولوگرام می بینیم ثبت یک تصویر طی یک فرآیند پیچیده اپتیکی است که معمولا به وسیله نور لیزر از طریق دو فرآیند پراش نور و تداخل نور به وجود می آید .این فرآیند بدین صورت است که نور لیزر توسط ابزار ویژه ای به دو باریکه نور تقسیم میگردد ، یک باریکه به سمت صفحه ثبات منتقل میشود که به آن پرتو مرجع می گوئیم و باریکه دیگر که پرتو شی می باشد پس از عبور ازشی مورد نظر جهت عکس برداری به سمت صفحه ثبات هدایت می شود .

فرآیند ایجا هولوگرام

حقیقت هولوگرام

 بطور خلاصه هولوگرام  هولوگرام از یک سطح صاف  از اجزاء در حدود یک میکرون یا بسیار کوچکتر ساخته شده ، که تحت تاثیر نور با یک فرآیند بسیار پیچیده  وبا تجهیزات دقیق اپتیکال به شکل یک تصویر سه بعدی ساخته میشود و در حقیقت نور منعکس شده از شی واقعی است . به عبارت دیگر هولوگرام یک فیلم یا پلیت عکاسی است که با نور لیزر نوردهی شده و تحت پردازش قرار گرفته است . به گونه ای که وقتی به طرز مناسبی روشن شود تصویری سه بعدی خلق میکند. قدمت عکاسی به بیش از یک قرن و نیم می رسد در حالی که تمام نگاری به شکلی که ما آنرا میشناسیم، در حدود چهار دهه عمر دارد و عمر اولین تمام نگار کوچکی که ساخته شد در حدود 60 سال است.


معنای اصلی واژه هولوگرام

ین واژه از دو بخش Holo به معنای همه یا تمام یک شی وGram به مفهوم نگاشتن یا نمایاندن بصری یک شی تشکیل شده که میتوان معادل پارسی بعد نگار یا تمام نگار را برای آن در نظر گرفت .   عموما هولوگرام را بعنوان یک برچسب نقره ای با ظاهری رنگین کمانی می شناسند که در مقابل تابش نور تغییرات نوری رنگارنی در آن ایجاد می گردد و تمام نگار را صرفاً نوعی عکس سه بعدی میدانند . درعکاسی و تمام نگاری از فیلمها و پلیتهای عکاسی استفاده می کنند ولی این امر تقریباً کل وجه اشتراکی است که این دو دارند . مهمترین فرق بین آنها نحوه ایجاد تصویر است .

ماهیت تصویر اپتیکی که توسط لنز دوربین عکاسی تشکیل می گردد را می توان به راحتی با استفاده از یک مدل ساده هندسی برای رفتار نور به طور نسبتاً دقیقی توصیف کرد ،در حالی که در مورد تصویر تمام نگاری این کار عملی نمی باشد و وجود آن به پراش و تداخل که پدیده هائی موجی هستند ، بستگی دارد .

ساختمان های اسکلت فلزی

 اسکلت فلزی چیست؟ 

گاهی تحلیلی به ساخت اسکلت فلزی ساختمان و بنا در کارخانه ها و شرکت های فعال در این زمینه . قطعا همه افرادی که با مصالح ساخت و ساز بنا سر و کار دارند با اسکلت فلزی و ساخت و ساز و روند تولید و ساخت اسکلت های فلزی آشنایی دارند. این سازه های ساختمانی میتواند برای ساخت برج های عظیم، کارخانجات، سوله های فلزی، ساختمان های مسکونی و بسیاری از بناهای ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند . شاید کمتر کسی باشد که این سازه های گاها عظیم و جثه را ندیده باشد. اما شاید کمتر راجع به ساخت اسکلت فلزی و مراحل تولید آن مطلبی خوانده و یا اطلاعاتی کسب کرده ایم.

ساخت اسکلت فلزی

برای ساخت اسکلت فلزی در کارخانه ها ابزار و لوازم خاصی لازم است و هر کارخانه ای قادر به ساخت اسکلت فلزی نخواهد بود و هر گروهی با هر سطح فنی و دانشی توانایی راه اندازی خط تولید اسکلت فلزی را نخواهند داشت. در گام اول برای تولید کارخانه نیاز به سالن تولید مسقف دارد تا بتواند مراحل تولید را در فضایی قابل کنترل انجام دهد . شاید بد نباشد که بدانیم سازه های فلزی ساختمانی اغلب پیچ و مهره ای و گاها و در قطعات کوچکتر جوشی هستند یعنی اتصال قطعات از طریق جوشکاری انجام می شود. ساخت اسکلت فلزی اعم از جوشی و یا پیچ و مهره ای بر اساس نقشه تایید شده با ورق و آهن آلات مرغوب و معین شده توسط مهندس محاسب در سالن سرپوشیده کارخانه شروع می شود.

کارخانه ساخت اسکلت فلزی سوله ایران با بیش از 40 سال سابقه در خصوص ساخت سوله و همچنین ساخت اسکلت های فلزی و انواع سوله دست دوم.

مشارکت در ساخت