هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

تصویربرداری با صفحه هولوگرافی

تصویر برداری روی صفحه هولوگرافی

روش گابر دو بخش مهم دارد:بخش اول پایداری عکس روی صفحه ی هولوگرافی  با جهت گیری مناسب است و بخش دوم فعال کردن صفحه آماده برای تصویر برداری است .گابر در پیاده سازی ایده اصلی اش یعنی ارتقای میکروسکوپ الکترونی موفق نشد .اما آزمایشاتش او را به پیروزی مهمی که ثبت هولوگرافی بود رساند .

نقش هولوگرافی در زندگی انسان ها

هولوگرافی هفتاد ساله شد ،از آنجا که فیزیک دان مجارستانی و دنیز گابر مخترع در سال 1947 آن را به عموم معرفی کرد .در حالی که گابر در جستجوی راهی برای بهبود عملکرد و تجزیه ی میکروسکوپ های الکترونی بود روشی جدید برای ایجاد تصاویر را ابداع کرد .شاید زمانی که R2D2i هولوگرام پرنسس لیا را در استار وار به نمایش گذاشته بود شگفت زده نشده بودیم .اما استفاده ی همه روزه ی هولوگرافی زندگی را آسان تر ساخته است .

نمایشگاه هولوگرافی

اولین نمایشگاه تاریخ هولوگرافی

در سال 1966 جرج استروک یک مقاله علمی با عنوان  هولوگرافی ارایه کرد که در آن شیوه های مدرن توضیح داده شده بود .در سال 1968 اولین نمایشگاه در زمینه هولوگرافی شروع به کار کرد و برای بار دوم در سال 1970 در نیویورک برگزار شد و در سال 1971 اولین دانشکده مربوط به هولوگرافی در شهر سانفرانسیسکو ایجاد شد که مهندسان و هنر آموزان با شیوه های جدید خلق تصویر آشنا شدند .بنابراین در در این تصویر افراد متخصص در زمینه های فیزیک، مهندسی و حتی هنر شروع به یادگیری و تدریس کردند .در سال 1968 استفن بنتن دانشمند موسسه ی تکنولوژی ماساچوست نوعی هولوگرام به نام رنگین کمانی را که بعدها با به نام هولوگرام بنتن ارتقا داد.یکی از نکات قابل اهمیت این طرح این است که هولوگرام های تراگسیلشی برای بازسازی نیازی به لیزر ندارند و با استفاده از نور سفید و ایجاد تصویر رنگی و بسته به زاویه ی تشکیل شده ی آن قابل مشاهده هستند .یکی از نکات جالب هولوگرام های رنگین کماناین است که ساخت هولوگرام بصورت انبوه و بصورت برجسته را ممکن ساخته است .در حال حاضر هولوگرام ها بصورتی پیچیده برای شرایط امنیتی ساخته میشوند و برای نخستین بار در سال 1983بر روی کارت های اعتباری حک گردیدند .

ثبت اطلاعات در هولوگرام

در یک هولوگرام تمامی اطلاعات بر سطح فیلم ثبت شده اند و چنانچه قسمتی از یک فیلم برش داده شود تمامی اطلاعات در همان قسمت قابل مشاهده است .در مقایسه با عکس های سنتی تمامی قسمت های هولوگرام ها اطلاعات کامل را در بردارند .تصور وجود اطلاعات کلی در هر یک از قسمت های هولوگرام سبب می شود دانشمندان و متفکرانی همانند کری پریبرام و دیوید بهم استاد فیزیک در دانشگاه لندن حدس زدند که عملکرد سلول های مغزی همانند نوارهای هولوگرامی است .
بهم و پریبرام هر دو به نتیجه گیری مشابه طی مطالعات جداگانه در زمینه های متفاوت رسیدند .

کاربرد هولوگرام عمومی

هولوگرام عمومی


در کار بردهایی که زیاد امنیت مد نظر نباشد می توان از هولوگرام های عمومی، برای تایید کردن محصول استفاده میشود.هولوگرام عمومی از انواع خاصی هولوگرام   است که به صورت از پیش چاپ شده در بازار قابل به صورت آزاد فروخته میشود و به آسانی قابل تهیه میباشد.میتوان گفت تنها عامل وجود تقاضا برای چنین محصولی نبود کلییشه ای خاص برای یک سفارش دهنده معین باشد کاهش یافتن قیمت تمام شده آن را به همراه دارد در نتیجه ارزان بودن آن میشود.

ویژگی های هولوگرام عمومی

این هولوگرام ها برخلاف هولوگرام های امنیتی که به صورت سفارشی و دارای طرح اختصاصی سفارش دهنده به صورت محدود تولید میشوند، دارای طرح های عمومی از قبل تعریف شده مانند ضمانت،گارانتی که در صورت کنده شدن ردی با نوشته باطل شد برجای میگذارد و بیشتر در زمینه هایی که امنیت محصول دارای اهمیت بالایی نیست استفاده میشود.برای مثال در زمینه پلمب کردن محصول استفاده میشود یا استفاده هایی از این قبیل می تواند مفید باشد و هزینه ها را کاهش دهد. 

خطاهای احتمالی حافظه هولوگرافیک

ایراد حافظه هولوگرافیک

در این بخش از حافظه های هولوگرافیک به برخی از خطاهایی که ممکن است در سیستم ثبت بوجود بیاید اشاره میکنیم.خطا در یک سیستم که اطلاعات بسیار زیادی را روی یک تراشه ذخیره میکند،غیرقابل انکار میباشد. فاکتورهای بسیار مهمی برجلوگیری از خطا وجود دارد که احتمال دارد در ثبت، ذخیره یا ریکاوری اطلاعات وجود دارد.با تاکید براین نکته حافظه های هولوگرافیک، کامپیوترهایی قابل اعتماد و کنترل شده را خلق میکند.

خطای احتمالی ثبت داده در مدیوم

هنگام ثبت داده ها روی مدیوم حافظه های هولوگرافیک ، برخی از فاکتور ها عامل بروز خطا و اشتباه در ثبت باشند. یکی از بزرگ ترین این فاکتورها نویز ایجاد شده توسط نور لیزر می باشد. وقتی پرتو لیزر(در طول SLM) به دو قسمت تفکیک می شود. نور تولید شده ممکن است در جاهایی که باید بلاک(بسته) باشند، نفوذ کند. در نواحی که ارزش نور صفر است، تمایل به ایجاد مقداری نور وجود دارد. که در صورت بروز این پدیده، بیت در آن منطقه تغییر می کند.

هولوگرام عمومی چیست؟

هولوگرام طرح عمومی

مهمترین امتیاز هولوگرام طرح عمومی ( General patern ) قیمت ارزان آن است . این نوع هولوگرام این نوع هولوگرام در طرح ها و رنگ های مختلف تولید میشود و دارای عناصری مانند شماره سریال میباشد.این برچسب ها برای سفارش های محدود تولید و در جاهایی که امنیت بالا خیلی مهم نیست کاربرد دارد .

فیلم هولوگرام

فیلم مربوط به هولوگرام های UV، در این نوع هولوگرام رمز و تصویر نامرئی در برچسب با استفاده از نور UV قابل رویت است.