هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

هولوگرام

درباره هلوکرام بیشتر بدانید

فرآیند ایجا هولوگرام

حقیقت هولوگرام

 بطور خلاصه هولوگرام  هولوگرام از یک سطح صاف  از اجزاء در حدود یک میکرون یا بسیار کوچکتر ساخته شده ، که تحت تاثیر نور با یک فرآیند بسیار پیچیده  وبا تجهیزات دقیق اپتیکال به شکل یک تصویر سه بعدی ساخته میشود و در حقیقت نور منعکس شده از شی واقعی است . به عبارت دیگر هولوگرام یک فیلم یا پلیت عکاسی است که با نور لیزر نوردهی شده و تحت پردازش قرار گرفته است . به گونه ای که وقتی به طرز مناسبی روشن شود تصویری سه بعدی خلق میکند. قدمت عکاسی به بیش از یک قرن و نیم می رسد در حالی که تمام نگاری به شکلی که ما آنرا میشناسیم، در حدود چهار دهه عمر دارد و عمر اولین تمام نگار کوچکی که ساخته شد در حدود 60 سال است.


معنای اصلی واژه هولوگرام

ین واژه از دو بخش Holo به معنای همه یا تمام یک شی وGram به مفهوم نگاشتن یا نمایاندن بصری یک شی تشکیل شده که میتوان معادل پارسی بعد نگار یا تمام نگار را برای آن در نظر گرفت .   عموما هولوگرام را بعنوان یک برچسب نقره ای با ظاهری رنگین کمانی می شناسند که در مقابل تابش نور تغییرات نوری رنگارنی در آن ایجاد می گردد و تمام نگار را صرفاً نوعی عکس سه بعدی میدانند . درعکاسی و تمام نگاری از فیلمها و پلیتهای عکاسی استفاده می کنند ولی این امر تقریباً کل وجه اشتراکی است که این دو دارند . مهمترین فرق بین آنها نحوه ایجاد تصویر است .

ماهیت تصویر اپتیکی که توسط لنز دوربین عکاسی تشکیل می گردد را می توان به راحتی با استفاده از یک مدل ساده هندسی برای رفتار نور به طور نسبتاً دقیقی توصیف کرد ،در حالی که در مورد تصویر تمام نگاری این کار عملی نمی باشد و وجود آن به پراش و تداخل که پدیده هائی موجی هستند ، بستگی دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.